Aalto Arts Books tekee näkyväksi suomalaista muotoilua

Kansainvälisyys on meille tärkeää, kirjoistamme noin puolet on englanninkielisiä, kertoo Annu Ahonen.​​
Kansainvälisyys on meille tärkeää, kirjoistamme noin puolet on englanninkielisiä, kertoo Annu Ahonen.​​

Keskustelimme Aalto Arts Booksin kustannuspäällikön Annu Ahosen kanssa kirjankustantamisesta.

Mikä on Aalto Arts Books?

”Aalto Arts Books on Aalto Artsin eli Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun julkaisuyksikkö. Tuotamme väitöskirjojen lisäksi oppi- ja käsikirjoja ja artikkelikokoelmia. Kaikki mitä me teemme liittyy korkeakoulun opetukseen ja tutkimukseen. Vuosittain julkaisemme 35-40 julkaisua”, sanoo Annu Ahonen.

Onko kohdeyleisönne vain korkeakoulun ihmiset?

”Yritämme tehdä näkyväksi sen, mitä täällä talossa opetetaan ja tutkitaan. Monet kirjoistamme ovat korkeakoulun henkilökunnan kirjoittamia. Kun kirjan tekeminen alkaa, mietimme miten se liittyy opetukseen ja tutkimukseen tai miten se tukee sitä. Mutta kyllä – tavoittelemme myös laajempaa näkyvyyttä”, hän selventää. ”Keskeinen tavoite on tehdä näkyväksi suomalaista muotoilua ja siihen liittyvää osaamista.”

Kuinka kauan kustannustoimintaa on harjoitettu?

”Ensimmäinen julkaisu näki päivänvalon vuonna 1984 silloisen Taideteollisen Korkeakoulun aikana. Toimintaa on ollut siis kolmekymmentä vuotta, jota syksyllä hieman juhlimmekin”, toteaa Annu Ahonen hymyillen.

Millaiset jakelukanavat julkaisuillanne ovat?

”Meillä on uusi Aalto-verkkokauppa, joka on tärkeä väylä julkaista ja myydä tuotteita, ei pelkästään kotimaahan, mutta myös maailmanlaajuisesti. Ulkomaat ovat hyvin tärkeä kohde kirjojemme myynnille. Kotimaan myynti tapahtuu tietysti kaikkien kustantajien normaaleissa jakelukanavissa Kirjavälityksen ja kirjakauppojen kautta.  Nykypäivänä verkkokaupan merkitys korostuu, kirjat on hyvä tuote myydä verkossa etenkin ulkomaille ”, Ahonen kertoo. ”Usein kirjamme ovat tietyltä erityisalalta, vaikkapa lavastustaiteesta, palvelumuotoilusta tai kestävästä kehityksestä, jolloin kohderyhmät ovat aika kapeat, mutta aiheet ovat ajankohtaisia ja kansainvälisiä. Toisaalta esimerkiksi muoti tai valokuvaus kiinnostavat laajempia ryhmiä.”

Minkälaista Aalto Arts Booksin tuotanto on?

”Itse asiassa koko taideteollinen ala on tuotantomme kohteena: valokuvaus, elokuva, teollinen muotoilu, sisustusarkkitehtuuri, muoti, tekstiili. Julkaisemme kirjoja kaikesta, mitä meillä taideteollisuuden alalla opetetaan ja tutkitaan. Hyvä esimerkki on julkaisumme ”Värit havaintojen maailmassa”, joka on levinnyt laajalle myös käännöksenä. Siihen on koottu kaikki uusin tutkimustieto väristä ja siihen liittyvistä aiheista. Se kiinnostaa erilaisia suunnittelijoita ja tutkijoita. Suoraan opetukseen liittyy taidekasvatuksen alue, joka on julkaisuissamme erittäin tärkeä alue. Olemme lähiaikoina julkaisemassa kaksi uutta kirjaa: ”Uusi taidekasvatusliike” pohtii mitä taidekasvatus tänä päivänä on ja ”Monilukukirja” pohtii miten opettaa taidekasvatusta monikulttuurisissa luokkahuoneissa.”

Mitä kansainvälisyys merkitsee teille?

”Kansainvälisyydestä kertoo se, että kirjoistamme noin puolet on englanninkielisiä. Kansainvälinen toiminta ja markkinat ovat erittäin tärkeitä, ja meillä on kaksikin kansainvälistä välittäjää, jotka jakelevat kirjojamme maailmalle. Olemme osallistuneet jo kymmenen vuotta Frankfurtin kansainvälisille kirjamessuille, jossa meillä on Suomen osastolla oma ständi.  Suomi oli muuten tänä syksynä Frankfurtissa teemamaana. Suomen paviljongin suunnittelivat Artsin opiskelijat, ja siinä me saimme olla avittamassa ja ehdottamassa kuka paviljongin voisi suunnitella. Ja se onnistui oikein hyvin”, kehaisee Annu Ahonen.

Ovatko digitaaliset kirjat valikoimissanne?

”Aalto Arts on visuaalisen suunnittelun korkeakoulu.  Kaikissa julkaisuissamme visuaalinen suunnittelu on aina vahvasti mukana. Ulkoasun tekee graafinen suunnittelija, usein opiskelija tai meiltä valmistunut. Kirjat sisältävät paljon kuvia ja typografiaan ja taittoon kiinnitetään huomiota, jotta lopputuloksesta saadaan käytettävä ja houkutteleva. Sähköiset julkaisut tulevat ilman muuta. Meillä on meneillään kehitysprojekti Unigrafian kanssa, jossa mietimme miten tehdä rikastettuja sähköisiä kirjoja. Sähköiseen kirjan etuja on, että siihen voidaan lisätä vuorovaikutteisuutta, elokuvaa, lisäkuvia, ääniä ym. Me mietimme Unigrafian kanssa aihetta myös käytettävyyden, päivitettävyyden sekä arkistoitavuuden kannalta.”

Painoyhteistyön lisäksi Unigrafia on tehnyt teille esittelyvideon. Miten projekti eteni?

 ”Video syntyi varsin sujuvasti. Tekijä Lauri Manninen oli innostunut ja luova. Aluksi kävimme yhdessä koko tiimin kanssa meidän toimintaa, syötimme ideoita ja kerroimme minkälaista fiilistä halusimme videoon.  Koska olemme visuaalisen suunnittelun korkeakoulu, kerroimme että panemme paljon painoa sille, että lopputuloksen tulee olla kiinnostava, korkealaatuinen ja kansainvälinen. Sen jälkeen annoimme tekijälle aika vapaat kädet toteuttaa”, muistelee Ahonen projektin alkua. ”Seuraavassa tapaamisessa saimme nähdäksemme suunnitelman siitä mitä video sisältäisi.  Suunnitelmaa kommentoitiin ja aika pian sen jälkeen tekijä esitti koko tiimille lähes valmiin tuotteen. Kommentteja tuli yllättävän vähän, lähinnä äänimaailmasta ja muutamista pikku yksityiskohdista. Tulos oli kuitenkin kaikista kiinnostava, hauska ja yllättävä, jota olimme toivoneetkin.  Seuraavassa palaverissa äänimaailmaan ja yksityiskohtiin oli tehty uusia vaihtoehtoja. Sen jälkeen kokonaisuus oli mielestämme oikein toimiva.” hän kiittää. ”Emme hakeneet ”perinteistä” esittelyvideota, jossa esittelisimme tuotantoprosesseja, eli kuinka kirjan tekeminen etenee. Se tuntui liian perinteiseltä tavalta, koska aiheena oli korkeakoulu jonka perusideana on uuden etsiminen, tutkiminen ja esittäminen. Otimme Laurin kanssa toisenlaisen, vahvasti visuaalisen lähestymistavan, ja se oli mielestäni hyvä ratkaisu.”

Missä video on esillä?

”Se on Aalto verkkokaupan etusivulla ladattavissa. Asiakkaat ovat lyhyesti kommentoineet, että onpa aika hauska ja kiinnostava video.  Ulkopuoliset ihmiset eivät aina ymmärrä, että hyvän videon tekemiseen tarvitaan melkoista ammattitaitoa,  visuaalista näkemystä, rytmityksen tajua ja paljon ideoita. Sitten pitää vielä yhdistää siihen äänimaailma, joten kyllä siihen ammattilainen tarvitaan”, listaa Annu Ahonen.

Aalto Arts Book -verkkokauppa

Lue lisää Unigrafian digitaalisen median palveluista.

Asiakastarinoiden etusivulle